Bijdragers

donderdag 7 april 2011

Eén week verder

Tja, we zijn dus ruim één week verder. Ik moet veel minder hoesten en ik voel me beter, doch heb af en toe nog wel een koorts aanvalleke en hoofdpijn. Denkelijk ga ik niet verder op zoek naar wat ik mankeer. Gisteren heb ik op "honinguitwilrijk" een potje koninginnebrij besteld. Dit zou mij er zeker moeten bovenop helpen. De wachttijd om er aan te geraken is echter veertien dagen (omdat er zo weinig van geproduceerd wordt) Dus nog even wachten voor ik een kuur kan beginnen.

Erger schijnt het te zijn met onzen Tinus, ons allerjongste aanwinst. Tinne is gisteren met hem naar de kliniek getrokken omdat hij last had van zijn ademhaling. Men heeft ze daar allebei gehouden... Tinus in observatie omdat ze vreesden voor longontsteking of RVS!
Wat is dit?
Het Respiratoir Syncytiaal virus (RSV) is een verkoudheidsvirus verwant aan het griepvirus. (RVS= respiratoir verkoudheidsvirus). Het veroorzaakt een infectie in de luchtwegen. Het RSV is de belangrijkste oorzaak van luchtweginfecties bij jonge kinderen. RSV is het enige respiratoire micro-organisme dat bij zuigelingen (van zes weken tot zes maanden) ondanks moederlijke antistoffen toch ziekte veroorzaakt. Bijna ieder kind maakt de infectie op zeer jonge leeftijd door. Ook komen veelvuldig herinfecties voor. Iedereen kan besmet worden, maar het kan vooral ernstig zijn voor jonge kinderen. Ongeveer 2% van de zuigelingen met RSV moeten opgenomen worden in het ziekenhuis. Bij ex-prematuren is dit veel hoger.
Het RS-virus is heel seizoensgebonden. Het komt vooral voor in de wintermaanden, van oktober tot maart. Momenteel bestaat er nog geen vaccin tegen RSV. (uit www.gezondheid.be)
Van Nieuws voor de Borskes

Vanavond weten we meer en hopelijk is het niet al te ernstig en hoeven we ons geen zorgen te maken!

Geen opmerkingen: