Bijdragers

zaterdag 6 september 2008

Reis Tsjechië (dinsdag 19/08 - zaterdag 30/08/2008)

Eindelijk nog eens wat tijd om iets neer te pennen.
Na het moedersfeest zijn Bart en familie en Jan en Tinne gebleven.  Zaterdag 16/08 hebben we dan met z'n drieën al het hout op zijn nieuwe plaats gestapeld, de BBQ afgebroken en het groen kot half...
Zaterdagavond zijn we dan naar huis gekomen zodat alleen Bart en familie achterbleven.  Zij hebben naar 't schijnt een mooie vakantie gehad.  Zondag 17/08 zijn we naar Joëlleke geweest om de GSM (Motorola) voor Jessica weg te doen en de sticks (met de foto's van Atlanta) terug te bezorgen.
VAKANTIE!!!  Den dinsdagmorgen 19/08 zijn we om VIER uur opgestaan, want Ludo en Rita kwamen al tegen de vijven om samen naar Dilbeek te rijden. Hun auto in ons garage en wijle weg.  In Dilbeek veel te vroeg aangekomen natuurlijk, onze auto weg gaan zetten en tegen half zeven (ipv 6:10 uur) vertrokken naar Vilvoorde om de rest op te pikken.  Voilà, wij op weg naar Tsjechië;  Maar dat was zonder JEKA gerekend, want we moesten aan het station in Namen nog negen personen gaan oppikken.  Die hadden al zeker één uur vertraging want hun trein was te laat...
Enfin, tegen elf uur waren we dan toch stevig onderweg.  hoe verder we reden, hoe slechter het werd.  In Frankfurt werden alle hemelsluizen opengezet, het was donker en we zagen praktisch geen steek.  Natuurlijk moesten hier ongevallen van komen !  Twee hebben we er gezien en die hebben ons nog eens twee uur vertraging opgeleverd...
Allez ipv tussen zeven en negen 's avonds aan te komen kwamen we om middernacht ter plaatse.  Hier een nieuwe ontgoocheling.  Er was normaal eten voorzien, maar de keuken was gesloten en volgens de eigenaars was er geen eten voorzien, maar ze waren wel bereid om ons nog iets te drinken aan te bieden!  Wij dan maar moe, maar gelaafd en nog hongerig gaan slapen!

Woensdag 20/08 de eerste dag in Karlstejn (29 km. van Praag centrum) hebben we rustig al kuierend doorgebracht, en we hebben tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om het kasteel (waarvoor Karlstejn bekend is) te gaan bezoeken (inkom is omgerekend 10€ per persoon!)
Donderdag 21/08 : onze tweede dag zijn we al om 8:45 met de bus vertrokken naar KUTNA HORA (uitgeroepen door UNESCO als werelderfgoed) waar we de wereldberoemde St.Barbara kathedraal bezochten en in de zilvermijnen zijn afgedaald (ons Ma niet...).  In de late namiddag zijn we het "Beinhaus" gaan bezoeken.  Luguber!  Duizenden mensenbeenderen en schedels worden daar tentoongesteld...
Het avondeten (altijd zeer voortreffelijk!) was meestal in het restaurant van ons hotel "KORUNA" .  Natuurlijk vergaten we niet van de wereldbefaamde pils te drinken zoals "Pilsner Urquell",  "Budvar Pilsner" en "Cambrinus" (wat ze in ons hotel schonken aan ongeveer 1 € per halve liter!

Vrijdag 22/08 vertrokken we met de trein van 9:57 uur naar Praag (45 minuutjes rijden) waar we aan het station SMICHOV afgehaald werden door twee gidsen die redelijk goed Nederlands spraken. Twee gidsen hadden we nodig gezien we zelf met ongeveer 40 personen waren en we dus in twee groepen opgesplitst werden. We zijn dan naar het oude stadsgedeelte (Staré Mesto) getrokken (met de metro tot station MUSTEK) om er de meeste bezienswaardigheden te gaan bewonderen en er tevens een degelijke uitleg over kregen.  We wandelden langs de Teynkerk, het Raadhuis met het astronomisch uurwerk, de St-Nicolaaskerk, het Joodse kerkhof, het Wencheslasplein enz.  Vier uren duurde deze gidsing, zodat we tegen half drie eindelijk iets konden zoeken om te eten (en drinken)...  Tegen half zeven moesten we in het bekende café-restaurant "Het Louvre" zijn voor het avondmaal.  Nadien haalde de bus ons af aan de "Metronoom" langs de Moldau en bracht ons terug naar het hotel.  Tijdens deze rit kregen we de eerste regen te zien sinds onze aankomst.  Aangekomen aan het hotel moesten zelfs de plu's bovengehaald worden.
Zaterdag 23/08 vertrokken we om 9:45 uur met de bus naar NIZBAR, waar we de "Rückl" kristalfabriek bezochten en waar we ook iets konden kopen tegen fabrieksprijzen.  In de namiddag reden we naar het kasteel van Krivoklàt (op de r staatnormaal een ^en dan wordt dit uitgesproken als "skrivoklaat") wat we bezocht hebben en waar op dat moment een huwelijk ingezegend werd.
Zondag 24/08 namen we weer de trein van 9:57 uur naar Praag waar we vrij waren tot 12:30 wanneer we op een schip, varend op de Moldau, zouden dineren.  Het was prachtig!  Nadien vrij stadsbezoek tot 18:26 wanneer we onze trein terug moesten halen!
Maandag 25/08 terug vroeg uit de veren, want om 8:45 uur vertrok de bus naar het voormalig concentratiekamp Térezin en Theresienstadt (een voormalig Joods gettho).  Wat we hier zagen was maar op één manier te beschrijven "Heer spaar de mensheid van zulke gruwelijke dingen".
Tegen 14:30 arriveerden we dan in het stadje MELNIK waar we terug voor ons middagmaal moesten zorgen.  Wij hebben goed gegeten in een "Tsjechisch-Grieks restaurant" waar ze Stella verkochten.
Dinsdag 26/08 vertrok de bus om 9:30 uur naar het Boheems Paradijs (Cesky Kras) waar vooral de natuur tot uiting kwam.  We hebben een flinke (voor de meesten toch) wandeling gemaakt van een tweetal uur. 's Middags volstond een worst, enkele stukken brood en een halve liter bier...
Woensdag 27/08 : busreis naar Konopiste (vertrek als gisteren)  met eerst een bezoek aan het stadje TABOR en in de namiddag het kasteelbezoek in Konopiste.
Tabor is een mooi stadje waar we ons middagmaal in een 'Vietnamees' eethuisje genomen hebben (goed en goedkoop; het bier was hier nog goedkoper!)
Donderdag 28/08 hebben we de trein van 10:=57 uur genomen omdat we maar tegen twaalf uur verwacht werden in de brouwerij STAROPRAMEN.  Na het brouwerij-bezoek een snelle hap genomen want om 14 uur stonden onze beide gidsen daar reeds om ons alles over de "Mala Strana" te vertellen en ze ons ook te laten zien.  De Praagse burcht met alles erop en eraan.  We hebben de aflossing van de wacht gezien en de schatten van de St. Vitus kathedraal bewonderd en langs de Nové Zamecké Schody (de beroemde trappenstraat) terug afgedaald naar het centrum.  We waren vrij tot half zeven.  Dan moesten we terug naar de "Metronoom" waar onze bus ons zou oppikken om ons naar hotel "U MARCANU" te brengen voor een fantastische folklore-avond met eten, drinken, muziek en dans.  Echt tof!  Nadien zijn we met een harde kern van acht nog de stad ingedoken om Praag by night te zien.  Om half één moesten we onze laatste trein halen.  Wij haalden die, maar hij had een twintigtal minuten retard, zodat we maar tegen den tweeën in het hotel arriveerden!!!
Vrijdag 29/08 was een rustdag.  Alles moest tegen 11 uur van de kamer, zodat we voor de rest van de dag op ons eigen aangewezen waren.  Om 18 uur kregen we ons laatste avondmaal en om 20 uur vertrok de bus.  Eerst gingen we de andere passagiers ophalen en dan keerden we terug langs Karlstejn, zodat we eigenlijk pas tegen half negen goed weg waren.  Van onderweg weet ik niet veel, want de eerste twee uur hebben we een ontspannende film gezien en daarna ben ik in slaap gevallen tot we om half twee een 'pis-stop' hielden.  Daarna terug geslapen tot de volgende stop om 6 uur.

Zaterdag 30/08 tegen half acht waren we in Namen en tegen negen uur in Dilbeek, waar we onze auto haalden en naar huis tuften.  Hier aangekomen was de "Clivia-rommelmarkt" al volop aan de gang.  Gauw Sofie gebeld, want die ging hier komen verkopen. Onzen Dries, Amelie en Stef terug gezien, eten gemaakt, boodschappen gedaan en 's avonds bij de Guy voor de deur blijven plakken tot een uur of tien.  Dan zijn we moe maar voldaan gaan slapen!  Einde van de vakantie, want maandag herbegint de school...