Bijdragers

maandag 27 juni 2011

Tweede week in Canet...

Normaal gezien zouden we vandaag, maandag 27 juni 2011 naar Valencia trekken om daar enkele musea te gaan bezoeken. Gisteren kregen we echter de melding dat op maandag de musea in Valencia allemaal gesloten zijn. Daarom besloten we vandaag thuis te blijven. Van de voormiddag werden er boodschappen gedaan en tegen 14 uur zijn we dan afgezakt naar het dorp CANET om daar bij Paco iets te gaan eten.

Zoals altijd was het weer voortreffelijk. We hebben héél goed gegeten en gedronken voor 34 € in totaal voor vier personen.

Als we een tweede Caracillo bestelden kregen we die aangeboden van het huis! Tegen 17 uur waren we terug in Playa om nog wat te bekomen van de wandeling door de appelsienen velden bij een temperatuur van boven de 35 °C!!! Het was echt puffen!
Om 18 uur waren we al wat bekomen van de inspanningen en kon er begonnen worden met wat computeren... Morgen zullen we dus vroeg moeten opstaan om met de bus naar Valencia te vertrekken... Hopelijk is het dan nog niet te warm op de bus, zodat we daar zonder te veel zweten aankomen.

Dinsdag 28 juni 2011, zijn we heel vroeg opgestaan omdat we om 9:15 uur de bus voor Valencia wilden nemen in Puerto Sagunto. Dus eerst met de auto daar naartoe. In Puerto is men aan het werken en de bushalte waar we normaal zouden opstappen was verlegd. Gelukkig waren we nog op tijd. Om 10 over tien waren we aan het museum “MUSEU DE BELLES ARTS DE VALENCIA” dat we wilden bezoeken en dat zijn deuren om 10 uur opende. We hebben hier tot iets na den twaalven rondgehangen en genoten van de prachtige schilderijën. Toen we naar ons volgende doel wilden kwamen we tot de constatatie dat we de voorbereiding met schema en plannetje van Valencia niet bij hadden…

Van Reis Zuiden van Frankrijk (Trans-en-Provence) en Spanje (Canet d'en Berenguer)

Dan maar iets gaan drinken op een terrasje voor de kathedraal. Tegen 14 uur zijn we dan naar een klein restaurantje daar in de omgeving (“San Esteban”) getrokken en hebben er wederom voor weinig geld goed gegeten.

Na het middageten zijn we naar het “Muséo Nacional de Ceràmica” getrokken om dat te bezoeken. Het was er heel tof en het heeft ons tot 17:30 uur kunnen boeien.

Dan moesten we terug de bus opzoeken en we waren een beetje verloren gelopen. Gelukkig hebben we op het bureau “Info Tourist” een plannetje van Valencia gekregen zodat we snel onze weg terug vonden. We waren tegen 18 uur aan de halte en de bus kwam er aan om 18:20 uur. Om 19:10 waren we in Sagunto, hebben voor mij nog een paar sandalen gekocht en zijn teruggekeerd naar Canet waar we direct genoten van een frisse pint.

Tegen 21 uur kregen we een “klein hongertje” en besloten om, na een douchke, nog iets licht te eten.

Woensdag 29 juni was het de feestdag van de patroonheiligen van de parochie van Canet (Petrus en Paulus) en waren alle handelszaken in Canet gesloten. Het was heet en drukkend warm zodat we besloten hadden van niet al te veel te doen en thuis te blijven om te kokkerellen (onze laatste warme maaltijd in Canet!)

en te lezen. Tegen 18 uur zijn we dan nog eens tot de haven gewandeld en na nog iets gegeten te hebben zijn we tegen half twaalf gaan slapen.

Donderdag 30 juni zijn we om 7 uur opgestaan en na het ontbijt rond 8:30 uur vertrokken. Rond half twaalf waren we in de buurt van Barcelona en zonder veel problemen zijn we op onze bestemming geraakt tegen 16:45 uur na in totaal 730 km gereden te hebben.

We hebben het nodige uit de auto gehaald en zijn direct daarna iets fris gaan drinken. Daarna zijn we in het parkje van het hotel rond de vijver gaan wandelen

en zijn naar de kamer getrokken om even te rusten alvorens het eten wordt opgediend (19:30 uur)

Na het avondeten dat zeer goed was zijn we tijdig gaan slapen om 's morgens fit te kunnen vertrekken naar onze laatste pleisterplaats "Le Moulin de Meslon" in Coust.
Onderweg zijn we nog eens afgestapt om in "Anglards-de-St-Flour" de brug te bewonderen:

en daarna het dorp op de heuvel, "St-Flour"(15100) eens te gaan bewonderen

Daarna zijn we dus doorgereden naar Coust, deelgemeente Meslon, waar men tegenover de oude molen een tweetal jaar geleden een "Chambre d'hôte" begonnen was. De ontvangst viel wat tegen omdat we veel te vroeg aankwamen. De mensen waren om half vier nog aan hun middagmaal bezig! We zijn dan eerst maar wat verder gereden naar St-Amand-Montrond om er te gaan voltanken. We hebben in dit stadje wat rondgelopen en tegen 18 uur terug gekeerd om ons wat te gaan opfrissen. Tegen 19:30 uur zijn we dan met de rest van de gasten gaan aperitieven... We moesten nog wachten op een jong Belgisch (Franstalig) koppel met een baby van 14 maanden. Toen we aan tafel konden, mochten we genieten van de zalige kookkunst van onze gastvrouw. Dit was géén gewoon keuken, we hadden hier te maken met een 'sterrenchef'. Het heerlijk voorgerecht van verse gaar gekookte groentjes, koud opgediend met vinaigrette (en met een lekker rosé wijntje opgediend) werd gevolgd door een mooie moot vis versierd met sliertjes van gekookte worteltjes en gourgetten, overgoten met een heerlijke saus en vervolledigd met een vormpje witte rijst. Hierbij werd een heerlijk sterke rode wijn van de streek geserveerd. Nadien kregen we een kaasschotel à volonté gevolgd door een sorbet van meloen; heerlijk! Als afsluiter kregen we dan nog een tas koffie!

Na een welverdiende nachtrust zijn we op zaterdag 2 juli 2011 om 8 uur gaan ontbijten. Ook dit was goed verzorgd. We hebben de terugweg aangevat rond 9 uur. Tegen de middag waren aan de ring rond Parijs. Onderweg hadden we al ettelijke files (bouchons) gezien richting Zuiden, maar op de ring bleek dat nog eens zo erg te zijn! Gelukkig reden wij in de tegenovergestelde richting! Ik had dit nog maar juist gedacht of lap, we hadden er ook van! Over het laatste stuk ring (een tiental km) hebben we meer dan één uur gedaan. Tegen half twee zaten we dan op de A1 richting Lille... Om iets na de vieren hebben we dan de grens overgestoken en hebben telefonisch contact proberen op te nemen met Jan(us) en familie. Die hadden echter alle communicatie afgezet. We zijn er dan toch maar langsgereden (om sanitaire redenen) en vonden ze allen thuis; slapend...
Na een blitsbezoek zijn we dan huiswaarts gekeerd waar we tegen 18:30 uur aankwamen en konden beginnen aan de uitpak en de was... Het was een heel leuke en aangename vakantie.