Bijdragers

vrijdag 24 juni 2011

Eerste dagen in Canet d'en Berenguer

Na een weldoende nachtrust zijn we op 21 juni 2011 rond half acht opgestaan om tegen 8 uur te ontbijten. Verse stokbroden met goede boter, confituur en een grote tas koffie…

Van Reis Zuiden

In Ortaffa zijn we vertrokken rond twintig voor negen met zo’n 520 km voor de boeg. Nadat we via de secundaire wegen vertrokken waren heb ik vlug mijn “settings” van de GPS aangepast, zodat we langs de snelweg geleid werden. Rond de negenen reden we Spanje al in. Na enkele km was er een wegversperring met wel een twintigtal leden van de Spaanse politie. De laatsten in de rij gewapend met geweren in aanslag. Wij zagen er vredelievend uit en mochten zonder problemen verder. Een tiental km verder werden we verrast door werken aan de snelweg. Men ging een derde baanvak aanleggen. Dit heeft toch zeker zo’n vijftig km geduurd… Op sommige plaatsen mochten we maar 80 km/u, op andere plaatsen is de snelheid beperkt tot 110 km/u. Onderweg, juist voorbij Barcelona, zijn we gaan tanken aan 1,286 € / liter, schappelijker dan verwacht…

Tegen kwart na twaalf hadden we toch wel wat honger en zijn we in een wegrestaurant een “boccadillo” gaan eten met voor MJ een koffie en voor mij een vanille-milskshake (ik dacht dat het appelsiensap was…). Het smaakte echt niet bij mijn broodje… Daarna zijn we verder gereden om dan tegen 14:30 uur aan te komen in Canet. Hier werden we hartelijk ontvangen door Marcella en Louis, kregen direct iets te drinken aangeboden en zijn begonnen met het uitladen van de wagen. Ik kreeg mijn achterdeur (automatisch) niet meer dicht en heb geprobeerd met het uittrekken van de accu, niets hielp. Ik heb ze dan maar manueel dichtgedaan. Als het morgen nog niet beter is ga ik eens horen bij de OPEL garage in Canet.

Daarna zijn we even gaan wandelen tot aan het einde van de wandelboulevard van Canet, zijn teruggekomen en zijn iets gaan drinken in de “Jijonenca” het ijssalon-café hier schuin tegenover. Tegen 18:30 terug naar het appartement en wat te keuvelen, krant te lezen en wachten op het avondmaal. Een koude schotel voldoende overgoten met wijn. Tegen elf uur ons bedde in.


Van Reis Zuiden

Woensdag 22 juni besloten we om vanaf ’s morgens naar Puerto Sagunto te trekken (te voet) Louis wou zijn mails eens gaan nakijken in het cybercafé. We hebben daar wat rondgewandeld, naar de winkels gekeken en tegen 13:30 uur zijn we iets gaan drinken in de “Menchador Belmonte” in het centrum. Het zag er gezellig uit en Louis zei dat ze er al goed gegeten hadden. Dus wij bleven, want voor de prijs moesten we het niet laten… 8,5 € Alles inbegrepen! Op het menu van “Miercoles 22 de Juno”stond :

Primero : Ensalada Mixta / Gazpacho Andaluz casero / Paella Marinera / Guisado de ternera / Espaguettes Bolonesa

Segundo : Filete de Bacaladilla Rebozada / Perca a la Plancha / Pollo con salsa de verduras / Churrasco de ternera Guarnecido

Postres : Fruta del tiempo / Yogurt natural o fresa / Carpaccio de Pina / Queso tierno con miel

Bebida y Café

Als voorgerecht hadden we allen iets verschillend. Als ‘secundo’ hadden we drie verschillende zaken en als nagerecht hadden de anderen carpaccio de pina en ik watermeloen. Bij het eten twee flessen rode wijn ‘La Mancha’ en daarna nog elke een carrachillo. Het heeft ons gesmaakt! We zijn dan terug naar Canet getrokken waar we tegen 17 uur aankwamen. Nadat we ons wat hadden opgefrist, hebben we de gazet gelezen en tegen 21 uur gegeten om tegen 23 uur terug in bedde te kruipen.


Van Reis Zuiden

Woensdag 23 juni ben ik ’s morgens om brood geweest; eerst naar de Mercadona (die nog gesloten was (open van 9:15 - 21:15)) en dan naar de Consum (open van 9:00 - 21:30 uur). Na het ontbijt en de opkuis ben ik wat gaan zonnen en wandelen aan het strand, terwijl de anderen naar de Mercadona om inkopen gegaan zijn. Tegen half één kwamen ze mij dan vervoegen. We hebben heel de kustlijn nog eens afgewandeld langs de zee en zijn dan naar het appartement gekomen om eten te maken en te dineren. Het was weer heel goed en natuurlijk rijkelijk overgoten met de vorige maandag gekochte “Fitou”. Ik voelde mij een beetje moe en was toe aan een siesta. Van 16 tot 18 uur heb ik geslapen en ik voelde mij als herboren. We zijn dan tot 20 uur gaan wandelen, hebben ons laten afkoelen, zijn gaan douchen en dan begonnen aan het avondeten.

Licht slaatje als avondmaal... overgoten met de nodige vino tintovanuit Reis naar het Zuiden

en dan begon ik mijn verbrandde plekken te voelen.. Amaai, wat was ik verbrand op mijn billen en juist boven mijn zwembroek!

Het was die dag de feestdag van San Juan en tevens de kortste nacht en uiteraard de langste dag. Op het strand werd dit door de Spanjaarden gevierd... tot in de vroege uurtjes. Om drie uur hoorden we de laatsten (?!?) vertrekken. Maar voor de rest hebben we goed geslapen.

Op donderdag 24 juni zijn we rond 9 uur opgestaan, wassen, ontbijten en opkuisen en dan zijn we rond elf uur vertrokken naar Almenara een tiental km van hier richting Castellon...

Van Reis Zuiden

Hier hebben we 's middags ook goed gegeten... alles in voor 39 € voor ons vieren.

Van Reis Zuiden

Daarna zijn we hier naar de Jijonenca (cafetaria,bar, salon de té) gekomen om iets te drinken en dit verslag te updaten... Hier maken ze namelijk reclame voor hun "WIFI" aansluiting. Zonder problemen kregen we het passwoord en konden naar hartelust "internetten".

zicht vanuit "El Solimar" recht voren... vanuit Reis Zuiden


Daarna trokken we terug naar het appartement om alles verder af te werken van op het balkon, hetgeen ons aardig lukte.

Zicht vanop het balkon van El Solimar met linksonder "Jijonenca" uit album : Reis Zuiden


Zaterdag 25 juni werden we op een normale tijd wakker, hebben ontbeten en kregen dan telefoon van Anita. Hetgeen we niet verwacht hadden was gebeurd. Maria van de Ferre was die de nacht overleden… Ze was al wel ziek en was een behandeling met chemo bezig (nog maar pas een dikke anderhalve maand), maar het heeft blijkbaar niet mogen baten. De ganse dag heb ik ervan geweten. Ik was er precies met mijn gedachten niet bij. Ik stootte en glas wijn om en deed nog zulke rare dingen… Soit, in de loop van de dag hebben we niet veel meer gedaan dan gegeten, geslapen en gewandeld. Tegen negen uur ’s avonds hebben we dan met de Ferre gebeld om hem onze innige deelneming te betuigen. Hij had het heel moeilijk, maar vertelde dan wat er was gebeurd. Het is allemaal woensdag avond begonnen. Ze was in de namiddag wat gaan liggen op de zetel en vroeg tegen de avond om haar in bed te helpen want ze wou vroeg gaan slapen. Onderweg zakte ze als een pudding in elkaar en was het bewustzijn verloren vertelde hij ons. Hij belde de ambulance en de MUG en die waren daar snel. Ze hebben haar gereanimeerd, want ze had geen pols meer en ze ademde niet meer. Dan hebben ze haar naar St.Augustinus gebracht en daar hebben ze ze nog totzaterdagmorgen kunstmatig in leven trachten te houden, maar ze heeft dat zelfs niet meer gehaald. We zullen morgen een kaarsje gaan branden hier in de kerk want we zullen er waarschijnlijk met de begrafenis niet bij kunnen zijn…

Zondag 26 juni zijn we dan ’s morgens na het ontbijt naar de mis gegeaan in Canet dorp. Iets meer dan een half uurtje wandelen van hier, tussen de appelsienen velden. We kwamen er bezweet aan, want de temperatuur in de schaduw was hier al opgelopen toe 28 ° C. Je moet niet vragen wat dat was in de volle zon… Om 12 uur was de mis die door de eerste communiekantjes van vorige week nog druk bijgewoond werd. Na de mis kregen we allen een stuk brood ter ere van “Sacramentsdag’ (corpus Christi) en na het steunen van Caritas door het kopen van enkele rozen keerden we huiswaarts. Eerst hebben we geaperitiefd en dan een typisch Vlaamse schotel gegeten nl. “Friet met biefsteak”, alleen was de biefsteak op zen Spaans, dwz. Een dunne (leren) lap. Als postres was er vanillecrème voorzien en voor een heerlijke Carracillo zijn we naar de Jijonenca getrokken (1,7 € pp) Tegen half zes waren we terug thuis om de afwas in ’t machien te zetten en daarna nog een wandeling langs te promenade te gaan maken.



Geen opmerkingen: