Bijdragers

dinsdag 14 juni 2011

Reis Zuiden Deel 1 --> TRANS-en-PROVENCE Vanaf zaterdag 11/06/2011

Vertrokken zaterdagmorgen om 7:45 uur. De Km stand van de auto was op dat moment 37621. In Luxemburg hebben we voor ’t eerst 17,5 l diesel getankt aan 1,25€/l . Na een dikke 400 km zijn we dan aan de péage gekomen en hebben bij het verlaten van de Autoroute in Belleville 24,6 .€ betaald met Mastercard. Onderweg zijn we juist voor Nancy nog een broodje gaan eten in een wegrestaurant. Van Belleville naar onze Chambre d’hôte was nog enkele km die we zonder veel problemen overbrugd hebben. Het adres dat ik opgegeven had was door GPS niet gekend. We zijn aangekomen om 15:45 uur. Onze gastvrouw liet ons direct onze kamer (Chambre Framboise) zien, en die beviel ons zeer. In de badkamer waren ook handdoeken en washandjes voorzien en een haardroger; kortom, een B&B van topkwaliteit. Zij vertelde ons dat we tegen 19 uur zouden kunnen dineren, of dat ze tegen dan samen met ons en de andere gasten zou apéritieven.

Buitenzicht op onze kamer in de Chambre d'höte van TAPONAS Reis Zuiden

Ondertussen was er een Waals koppel met een tweeling van drie jaar aangekomen en de man was zich een fles ‘rosé’ gaan halen. Hij vroeg of we met hem een glaasje wilden mee drinken. Wij zeggen nooit nee tegen zo’n voorstel en hebben gezellig met hem geaperitiefd. Om 19 uur werden we dan door Brigitte uitgenodigd voor het avondmaal natuurlijk ook vooraf gegaan door een aperitief (rosé schuimwijn met toastjes met tappenade.). Hierna volgde dan het hoofdgerecht, “boeuf” met princeskes en tomaten met gebraden aardappeltjes. en een picet wijn van 46cl per twee personen. Het was heel goed. Dan kregen we verschillende soorten kaas met een stukje brood, daarna nog een fruitsla van verse vruchten en als afsluiter koffie met zelfgemaakte koekjes. Voldaan zijn we rond half tien naar onze kamer getrokken en zijn practisch direct gaan slapen.

's Morgens aan de tafel in onze Chambre d'hôte van Brigitte... Reis Zuiden

’s Morgens werd ons een typisch Frans ontbijt voorgeschoteld (zelfgemaakt brood en brioche koeken en veel verschillende soorten confituur. We zaten met 10 personen aan het ontbijt, want er was ’s avonds ook nog een ander koppel met twee grote kinderen toegekomen.

Na het eten hebbben we afgerekend en zijn rond 8:45 uur vertrokken richting Zuiden. Dan zijn we rond Lyon verder gereden en hebben terug péage betaald in Lancon. Juist na de péage zijn we nog even gaan tanken want ik dacht dat we er niet zouden geraken met de diesel die we nog hadden. Ik tankte daar tegen 1,47 € / liter, hetgeen ik veel vond. Toen we aan Aix en provence kwamen was het half één en we we waren nog 100 km van onze bestemming We besloten van dat laatste stuk binnendoor te rijden en wat van de omgeving te genieten. We hebben inderdaad genoten van de omgeving met al zijn “Chateaux” van de Cotes de Provence. Onderweg heb ik volgetankt in St.Maximin op km stand 38771 tegen 1,27 €/liter, wat goedkoop is!

Tegen 14 uur kwamen we ter plaatse waar we door Annie en Karel hartelijk verwelkomd werden. Vanaf toen is het met mij mis gegaan. Ik had onderweg al iets gevoeld in mijn maag en darmen, en in Trans brak dit uit. Ik ben verschillende keren naar het toilet geweest, heb ’s avonds niet gegeten en ben om half negen gaan slapen. ’s Morgens voelde ik mij een stuk beter en hebben we de voormiddag rustig doorgebracht met wat te rusten en wat te computeren.

Zicht op het terras van Annie en Karel's huis vanuit album Reis Zuiden 2011
In de namiddag hebben we liggen zonnen en ons koest gehouden (vanwege de diarree)…

Dinsdag hebben we dan besloten van een uitstapje te maken. We zijn via Fréjus naar Cannes gereden en dan via Grasse en Draguignon terug gekomen.

In Fréjus hebben we de strandboulevard afgelopen en zijn er naar de markt geweest. Op de markt hebben we wat fruit gekocht, drie grote tafelkleden van 150 cm X 240 cm. en nadien bij een bakkerke een belegd broodje gaan eten met een koffie terwijl we vooraf nog enkele zichtkaartjes hadden gekocht (avec timbres) en iets om te drinken… Na het eten zijn we dan naar Cannes gereden en hebben onderweg verschillende mooie uitzichten gefotografeerd ( daar waar we konden stoppen ).

Zicht op Fréjus vanuit album Reis Zuiden 2011

Zicht op Cannes vanuit de bergen vanuit album Reis Zuiden 2011

Reclame voor het parfumhuis MOLINARD vanuit album Reis Zuiden 2011

Van Cannes zijn we dan naar Grasse gereden (la ville du parfum) waar we de parfumerie “Moulinard” bezocht hebben. We hebben hier ook veel geld (146 € ) achtergelaten in ruil voor enkele fleskes…

Nadien zijn we via Draguignon terug naar huis gereden waar we tegen 18 uur aankwamen, juist op tijd voor het aperitief. Na een lekker avondmaal hebben we lang gekletst en gelachen en zijn iets na 23 uur gaan slapen.

De woensdag 15 juni 2011 zijn we zoals gewoonlijk rond half negen opgestaan. Na het ontbijt hadden we besloten om eens van de "Provencaalse wijn" te gaan proeven. We zijn dan wat rondgereden en hebben een château gevonden op een vijftal km van hier, "Château Sainte ROSALINE", waar we verwend werden door een Nederlandse dame die hier al 15 jaar in de streek woont en alle Nederlandstaligen in hun eigen taal kan te woord staan.

MJ voor het "Château Sainte Roseline" uit album Reis Zuiden 2011

Voorgevel van het Château... Uit het album Reis Zuiden 2011

We hebben hier een viertal wijntjes (rosé, wit en rood) geproefd en uiteindelijk toch maar wat gekocht. Daarna zijn we naar Draguignon gereden om eens te zien hoe het er daar uitzag exact een jaar na de overstroming. Dat viel blijkbaar nogal mee, want op het eerste zicht zagen we er niets abnormaals. Gezien het er zeer druk was en we geen parking vonden zijn we dan maar tegen de middag terug gereden naar Trans. Hier hebben we dan genoten van ons aperitiefje en middagmaal. Na het middagmaal heb ik Karel geholpen met het installeren en uittesten van zijn scanner terwijl Annie het hoog gras achter in de tuin afgedaan heeft. Tegen vier uur hadden we allen gedaan, hebben iets gedronken en genoten van de namiddagzon. Tegen 18 uur begonnen we aan onzen aperitief en tegen 20:30 uur werd de BBQ ontstoken. We hebben gezellig gebarbecued en gedronken en vereld en moppen getapt en zijn tegen 23 uur gaan slapen...

Zicht op de haven van St Tropez vanuit album Reis Zuiden 2011

Donderdag 16 juni 2011 zijn we na het ontbijt (vandaag met een gekookt eitje) rond kwart voor tien vertrokken richting Saint-Tropez. Volgens de GPS 47 km van hier. Alles ging goed tot aan St. Maxime. Daar begon het al… file en dit tot in St-Tropez. Tegen half twaalf hadden we een parkeerplaatske gevonden en wandelden richting haven en dorp. Daar hebben we verschillende merkwaardige schepen gezien. Iets waar we enkel maar van kunnen dromen… Het stadje zelf was klein, met vele steile, smalle straatjes.

Eén van de talrijke kleine smalle straatjes van St-Tropez vanuit album Reis Zuiden 2011

Overal waren er boetiekjes en gezellige restaurantjes. Duur was het op het eerste zicht in de meeste restaurantjes niet. We hebben er geen uitgeprobeerd omdat we ’s avonds toch warm eten kregen…

Plein in Saint-Tropez vanuit album Reis Zuiden 2011

Vanuit het centrale plein in St-Tropez zijn we dan richting “plage” gewandeld, maar gezien we niet over een kaart beschikten en enkel maar als aanwijzing hadden dat de plage in … die richting was hadden we dit enorm onderschat. Na een tijdje kwamen we terecht in het plaatselijk kerkhof en gezien er vlak achter het kerkhof terug privé eigendommen waren wisten we dat we dit onderschat hadden en zijn wijselijk terug gekeerd.

Zicht op het kerkhof van Saint-Tropez vanuit album Reis Zuiden 2011

We hebben dan genoten van een broodje en hebben ons getrakteerd op een ijsje als nagerecht en zijn tegen 15 uur terug richting auto gewandeld. Op de terugweg zijn we nog even via “Port GRIMAUD” gereden, maar zijn er niet uitgestapt. We zijn dan verder gereden naar “Les Arcs en Argens” waar de TGV stopt (remember Raf?) en waar we op een terrasje nog iets zijn gaan drinken alvorens terug af te zakken naar Trans.

Dorpsplein van Les Arcs sur Argens vanuit album Reis Zuiden 2011

Vrijdag de 17e juni zijn we naar de foto tentoonstelling geweest van de ramp die vorig jaar hier in de streek heeft plaatsgehad. Het was een aangrijpende tentoonstelling met foto's van het menselijk leed en alle materiële schade die de mensen geleden hebben. Op www.varmatin.com werd er een filmke van de ramp gepost... Daarna zijn we er twee gaan pakken in het plaatselijk cafeetje, waarna we terug naar huis gereden zijn en de ganse namiddag rustig gelezen en gepraat hebben.

De zaterdag 18 juni was het kuisdag. De dames hebben het huisje opgekuist en ik heb de kranen ontkalkt, verder weinig te melden... eten, drinken, lezen, slapen en genieten van het leven... In de namiddag is de MISTRAL beginnen waaien. Plots een enorme windbui en dan weer niets...

Zo is dat verder gegaan, met windsnelheden van 4 Beaufort en meer. In de nacht ben ik wakker geworden van het slaan van de "blaffetuurkens" omdat ik die niet had vergrendeld en die onderhevig waren aan de plotse rukwinden. Na twee serieuze kloppen ben ik opgestaan en heb ik ze vergrendeld. Verder een rustige nacht beleefd.

De zondag 19 juni was onze laatste dag hier in Trans-en-Provence bij Annie en Karel...
In de voormiddag zijn we naar de markt van LE MUY (een dorpje op een tiental km. van hier) getrokken waar het enorm druk was en we ook veel Vlaams en Nederlands hoorden praten. Hier hebben we nog enkele cadootjes gekocht en daarna op een terrasje genoten van een glaasje rosé (de plaatselijke 'Côte de Provences'). In de namiddag zijn we naar de rommelmarkt, de "Vide grenier" (letterlijk zolder leegmaken) geweest in het centrum van Trans-en-Provence. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te gaan tanken (33€ a 1,292€/liter) zodat we dat morgenvroeg niet meer moeten doen.

We zijn er vertrokken op maandag 20 juni en zijn naar 66560 ORTAFFA gereden naar de Chambres d'hôtes "Mas du Tech", maar eerst zijn we onderweg nog gestopt aan enkele chateaux in de FITOU streek.