Bijdragers

vrijdag 15 juni 2012

Op 13 juni 2012 vertrokken we voor enige dagen naar de Ardennen. We hadden een kamer geboekt in Hotel "Le Val de Poix" in Poix-Saint-Hubert. Gezien het hotelletje juist over een station gelegen is besloten we na te zien of we er met de trein konden geraken. Dit bleek redelijk eenvoudig te gaan. Vertrekken om 11:46 uur in Antwerpen Centraal, overstappen in Brussel Noord (37 minuten reistijd en 19 minuten overstaptijd) en daarna overstappen in Jemelle (1u 40 min reistijd en 18 minuten overstaptijd) waarna we dan in Poix zouden aankomen om 14:56 uur. De ganse timing klopte gelijk een buske! Gezien we toch al wat van vakantie zouden genieten besloten we eerste klas te reizen. Met onze verminderingskaart scheelde dat bijna niks met gewoon volle pot betalen in 2e klasse. Tijdig in het station, wachten tot de trein komt! En dan in 1e klas op reis naar Saint-Hubert. Hier ziet ge ons Marie-Jeanne op de hotel-brug over "La l'homme". In Poix aangekomen regende het en zijn we na het inchecken naar onze kamer (nummer 3) getrokken. We wilden graag nog iets eten, maar 's middags is de keuken gesloten en in de bar kan men pas vanaf 17 uur terecht. We hebben dan wat info opgezocht en besloten wat we de donderdag zouden aanvangen als het weer het toeliet en zijn tegen 17 uur in de bar een koffie en een Karmeliet gaan drinken. Men verwachtte ons voor het avondeten (een viergangenmenu) tussen 18:30 uur en 19:00 uur. Natuurlijk waren wij (van de grote honger) de eersten die ons gingen zetten. We werden dan ook eerst bediend. Het voorgerecht was Ardeense hesp met een slaatje en meloen. Die hesp was verrukkelijk! Daarna was er een bloemkoolsoepje... niet slecht, maar die van ons MJ is beter! Als hoofdgerecht kregen we dan Speenvarken met puree van bloemkool en broccoli! Het was heel lekker, en op ons bord lag zeer veel vlees... Als nagerecht kregen we een "dame blanche". We hebben dit alles rijkelijk laten overgieten met een flesje rode huiswijn. De donderdagmorgen was het betrekkelijk mooi(!?) weer en we besloten alvorens we naar Libramont treinden eerst nog een kleine wandeling van 1,5 uur naar Smuid te maken. Dit is een klein dorpje op 1,5 km klimmen van Poix. Het wordt het houtsnijdersdorp genoemd. Tegen 10:45 uur waren we terug, want dan moesten we de trein nemen naar Libramont. Daar aangekomen hebben we wat rondgelopen en zijn een bezoekje gaan brengen aan het "Museum van de Kelten". Zeer mooi, maar alles in 't Frans. Ik denk dat ze zich wat meer op andere talen zouden concentreren het meer bezoekers zou lokken! Tegen 13 uur zijn we in een cafeetje een broodje gaan eten en tegen 14 uur hadden we heel Libramont gezien. De volgende trein terug was maar om 15 uur. We hebben die dus genomen en als we in Poix terugkwamen, vertrok er juist een bus naar Saint-Hubert. Wij namen die en twintig minuten later waren we in de toeristische dienst aldaar, waar ze ons een korte stadswandeling voorstelden. We konden die echter niet helemaal doen, want de laatste bus naar Poix vertrok dan om 17:17 uur. Die moesten we dus hebben. Voor we naar de bus trokken gingen we nog iets drinken op een terrasje en ge weet nooit wie daar naast ons kwam zitten... Onze oud-burgemeester Bob Cools! We hebben ons een tiental minuutjes aangenaam onderhouden, want dan was het tijd voor onze bus. Om iets voor zes waren we terug, dus juist tijd genoeg om ons wat op te frissen en aan de tafel bij te schuiven... voor weer een viergangen menu bestaande uit als voorgerecht een kaaskroket en garnaalkroket, een tomaten soepje, een stuk lekkere parelhoen met gebakken patatjes en als nagerecht 'crème brulé'. Hierbij hadden we een flesje goede Bordeaux besteld... en Jacques gemaakt... We waren wel een beetje moe en zijn tegen 22 uur gaan maffen. Na een goede nachtrust werden we rond half acht wakker. Het goot... Wij hebben ons rustig klaargemaakt en zijn gaan ontbijten. Een uitgebreid, goed verzorgd ontbijt dat ervoor zorgde dat we tot een uur of één zeker geen honger hadden. Gezien het geen weer was om een hond door te jagen besloten we van toch maar niet te gaan wandelen en wat vroeger naar huis terug te keren. Om 11:04 was er een trein met de nodige aansluitingen, die we genomen hebben. Om 15 uur waren we in Antwerpen Centraal en hebben daar toch maar een broodje gegeten. De tram terug zat stampvol en we waren blij dat we eraf konden zodat we rond 16 uur terug thuis waren...