Bijdragers

vrijdag 2 november 2012

De traditionele wafelenbak van de Van Roykes is dit jaar niet kunnen doorgaan. Daarom had onzen Dries gevraagd om zijn verjaardagsfeestje te vieren op 1 november met een wafelenbak.
Iedereen vond dit een uitstekend idee en daarom is deze wafelenbak voor ons deel van de familie althans nog altijd een topper! Buiten alle Boudewijnskes waren er nog : de Bomma & Jaap en Joke...
Om 15 uur ben ik ter plaatse gegaan om het deeg te bereiden. Gezien ik geen ervaring had met de grootte van het mengsel dat Marcella elk jaar maakte ging ik ervan uit dat een deeg van 1 kg zelfrijzende bloem genoeg zou zijn; en ik begon er dus aan. Tegen half vijf, toen iedereen er was, behalve Dries, Raf en Joëlle (die waren naar de cinema voor Dries zijn verjaardag) ben ik beginnen bakken en de rest beginnen eten...
Toen Dries en zijn gevolg thuis kwamen, was er van wafelen bijna gaan sprake meer. Daarom startte ik een tweede deeg, zodat we uiteindelijk nog een wafel of zes over hadden... en het was ondertussen al na de zessen geworden, zodat we al afscheid hadden moeten nemen van Koen & Caroline en Toine, Bomma & Jaap, Jan(us) & Tinne en Jaana, Tinus.

Uiteindelijk was het een geslaagd feestje denk ik en is iedereen voldaan (?) en tevreden huiswaarts gekeerd.

Voor de wafelen verbruikten we :
* 1 1/2 kg zelfrijzende bloem
voor de afwerking:
* bruine suiker
* bloemsuiker
* slagroom (2 spuitbussen... was te weinig want toen ik begon te eten was die al op!)

Zo heb ik het deeg bereid:
Eerst de eierdooiers scheiden en het wit apart houden om ze achteraf stijf te kloppen.
Bij de dooiers de vanillesuiker en wat melk toevoegen en goed mengen. Dan bloem toevoegen (mogelijk gezeefd), de lauwe melk en het spuitwater. Tussen door ook de gesmolten boter. Alles goed mengen en op het laatste een goed snuifje zout toevoegen. Dan het eiwit heel stijf kloppen en voorzichtig onder het deeg spatelen.
Dan heeft het deeg ongeveer een half uurtje gerezen en ben ik dadelijk begonnen met het bakken...

woensdag 19 september 2012

Eindelijk nog eens wat nieuws… Ons Marie-Jeanneke wou er nog eens tussenuit… en vermits we op maandag 17/09 niet voor de DAS-kes moesten zorgen konden we tussen donderdag 13/09 en dinsdag 18/09/13 er nog eens tussenuit knijpen. Den 13e ben ik dan begonnen met één en ander op te zoeken. Ons MJ wou naar de zee! Dus ik gaan informeren bij vakantiehuizen, maar daar bleek alles voor het WE bezet te zijn. Er was immers goed weer voorspeld! Uiteindelijk viel onze keuze op hotel GEORGES in Wenduine. Ooit wilden we daar eens naartoe, maar toen was alles bezet. Nu bleken ze nog over één kamer te beschikken. Ik heb die direct gereserveerd van vrijdag tot maandag. Vrijdag, de 14e na het middageten zijn we dan vertrokken richting kust. Eerst nog even langs Beernem gereden om de ijsblokken die An en Karel hier vergeten waren binnen te brengen.
Rond 16 uur arriveerden we in Wenduine en werden daar hartelijk ontvangen. We namen onze intrek in kamer 8 op de tweede verdieping en zijn dan een wandelingeske gaan maken in Wenduine centrum. Tegen 17:30 uur moesten we terug op de kamer zijn om de soap “Neighbours” te volgen… Ons MJ wil die nl. niet missen. Hierna hebben we in de bar een aperitiefke genomen, waarna we naar “Restaurant ’t Mosselhuisje” (Delacenseriestraat 11) getrokken zijn om aldaar ons tegoed te doen aan een steak met sla (MJ) en een entrecote met peper (Rik). Terug in ’t hotel hebben we ons nog tegoed gedaan aan een “Irish Coffee”, om dan tegen 20 uur naar boven te trekken om naar “Thuis” te kijken… Tegen 22:30 uur zijn we dan gaan slapen. Zaterdag de 15e waren we al, fris gewassen en geschoren, om 8:10 uur aan het ontbijt. Het ontbijt was verzorgd en niet overdadig, maar voldoende. Na het ontbijt zijn we langs het strand naar Blankenberge gewandeld. Vanaf 10:00 uur is er een ‘overzet’ aan de geul, die je rechtstreeks van het strand naar de wandeldijk brengt. Wij waren de eerste passagiers! Een wandeling over de dijk naar de “Floreal-Club” om daar te informeren naar de voorwaarden om er volgend jaar ons Boudewijns-WE door te brengen. Spijtig genoeg voor ons ziijn alle kamers tijdens de week van het O.H.Hemelvaart weekend geblokkeerd, omdat ze elk jaar gereserveerd worden voor een ‘groepsgebeuren’. Dan zijn we maar verder getrokken naar de “Duinse Polders”, wat juist daarachter ligt, en waar we ons verzekerden dat ze nog voldoende kamers vrij hadden. Wij hebben alles genoteerd en zullen thuis alles evalueren. Dan trokken we terug naar het centrum van Blankenberge, en ondertussen was het al 13 uur geworden en begonnen we een klein hongergevoel te ontwikkelen. Ofwel stond het eten ons niet aan, ofwel waren de restaurants overbezet, daarom besloten we van ’s middags enkel voor een broodje te gaan en dan ’s avonds in Wenduine warm te eten. We gingen uiteindelijk in een frituur-broodjes zaak binnen, bestelden een smoske met veel groenten en kaas en iets om te drinken. We hebben heel goed gegeten voor ongeveer 12 €! We hadden het wel gezien in Blankenberge en besloten om met de kusttram naar De Haan te rijden. Hier aangekomen hebben we wat gewandeld, zijn iets gaan drinken en zijn langs het strand terug gewandeld naar Wenduine waar we naar het hotel gingen om “Neighbours” te zien. Daar aangekomen voelde ik mij niet lekker, ik had maagkrampen. Het ging blijkbaar niet over en ik besloot niet meer te gaan eten. Mj wou echter nog iets licht eten en we zijn naar “De Beurs” op de Markt gegaan, waar ze een vispannetje bestelde met puree. De vis was blijkbaar goed, de puree minder… Daarna terug naar Georges en rustig naar ons kamer getrokken…
Zondag de 16e waren we even vroeg wakker als de zaterdag en zaten we dus weer tijdig aan het ontbijt. Van mijn maagproblemen was niers meer te merken en ik genoot van eeh heerlijk ontbijt. Iets later dan zaterdag vertrokken we dan. Dit keer met de kusttram naar Oostende. We wilden in Oostende wat rondwandelen, wat we dan ook gedaan hebben. Vertokken aan het Station en de vishaven naar het Centrum. Van het Centrum naar de wandeldijk, daar wat verder gewandeld en… het was weeral tijd om iets tussen de kiezen te schuiven. Ik hou er niet van in al die drukte te gaan eten, daarom gingen we enkele straten het binnenland terug in tot we een gezellige Bistro gevonden hadden waar blijkbaar niemand zat. Het was een vriendelijke, 45 jarige vrouw van Turkse afkomst die hier al van haar tiende woont, en wiens kinderen ondertussen volwassen zijn en twee ervan kokschool volgen. Ik heb een wokschotel met Basmatie rijst genomen en MJ een sole meuniere met zelfgemaakte frietjes. Het was heerlijk! Het enige probleem was dat we nogal lang hadden moeten wachten, maar de conversatie met haar maakte veel goed!
Na nog een uurtje wandelen in Oostende (langs het park en een betoging van de fietsersbond) gingen we terug naar het Station om met de tram terug te rijden. Hier had ik problemen met de bestuurder. Op mijn ene lijnkaart stond onvoldoende geld om voor één persoon de terugweg te betalen. Het toestel had mij geweigerd en ik moest mij tot de bestuurder wenden. Die vertelde mij flegmatiek dat ik dat in de Lijn winkel moest regelen… Ik kan zoveel onbegrip niet verstaan, die weigerde gewoon mijn kaart te ontwaarden; met als gevolg dat we niet betaald hebben. In De Haan zijn we afgestapt, hebben in het oude centrum wat rondgelopen en hebben onze terugtocht aangevat.
Vermits we ’s middags warm hedden gegeten was het dus nu tijd voor iets lichter. We zijn in de Speciaalzaak “Delannoye” enkele broodjes, wat hesp, kaas en wijn gaan halen, die we dan op het terras van ons hotelkamer wilden verorberen. Het was echter iets te fris en we zijn alles binnen maar gaan eten. Om de avond af te sluiten zijn we in de bar nog een “Irish Coffee” gaan drinken! Maandag de 17e wisten we dat schone liedjes niet lang duren en zijn we daarom iets later naar het ontbijt gegaan. We hebben uitgechecked en zijn naar Oostende gereden om in “Ravelingen” en “De Kinkhoorn” achter de voorwaarden voor een verblijf in mei 2013 te gaan informeren. Beide vakantiehuizen hadden in de door ons gewenste periode niet voldoende kamers meer vrij!!! Daarna zijn we doorgereden naar “Het Reigersnest” in St. Idesbald. Hier hebben ze nog wel voldoende kamers vrij, mar nog geen prijzen voor volgend jaar. Rekening houdend met de huidige prijzen zullen zij echter uit de boot vallen! Ondertussen was het bijna middag geworden en dachten we aan onze maag. Gezien we goede herinneringen hadden aan het Restaurant “The Lord” in Middelkerke besloten we daar naartoe te rijden. Gelukkig was dit open en hadden ze nog enkele plaatsen. Na het eten hebbe,n we nog een wandelingske gemaakt in Middelkerke, hebben er een koffie gedronken en zijn dan huiswaarts gereden waar we rond 16 uur zijn aangekomen. We vonden het een fijn, geslaagd Weekend!

vrijdag 15 juni 2012

Op 13 juni 2012 vertrokken we voor enige dagen naar de Ardennen. We hadden een kamer geboekt in Hotel "Le Val de Poix" in Poix-Saint-Hubert. Gezien het hotelletje juist over een station gelegen is besloten we na te zien of we er met de trein konden geraken. Dit bleek redelijk eenvoudig te gaan. Vertrekken om 11:46 uur in Antwerpen Centraal, overstappen in Brussel Noord (37 minuten reistijd en 19 minuten overstaptijd) en daarna overstappen in Jemelle (1u 40 min reistijd en 18 minuten overstaptijd) waarna we dan in Poix zouden aankomen om 14:56 uur. De ganse timing klopte gelijk een buske! Gezien we toch al wat van vakantie zouden genieten besloten we eerste klas te reizen. Met onze verminderingskaart scheelde dat bijna niks met gewoon volle pot betalen in 2e klasse. Tijdig in het station, wachten tot de trein komt! En dan in 1e klas op reis naar Saint-Hubert. Hier ziet ge ons Marie-Jeanne op de hotel-brug over "La l'homme". In Poix aangekomen regende het en zijn we na het inchecken naar onze kamer (nummer 3) getrokken. We wilden graag nog iets eten, maar 's middags is de keuken gesloten en in de bar kan men pas vanaf 17 uur terecht. We hebben dan wat info opgezocht en besloten wat we de donderdag zouden aanvangen als het weer het toeliet en zijn tegen 17 uur in de bar een koffie en een Karmeliet gaan drinken. Men verwachtte ons voor het avondeten (een viergangenmenu) tussen 18:30 uur en 19:00 uur. Natuurlijk waren wij (van de grote honger) de eersten die ons gingen zetten. We werden dan ook eerst bediend. Het voorgerecht was Ardeense hesp met een slaatje en meloen. Die hesp was verrukkelijk! Daarna was er een bloemkoolsoepje... niet slecht, maar die van ons MJ is beter! Als hoofdgerecht kregen we dan Speenvarken met puree van bloemkool en broccoli! Het was heel lekker, en op ons bord lag zeer veel vlees... Als nagerecht kregen we een "dame blanche". We hebben dit alles rijkelijk laten overgieten met een flesje rode huiswijn. De donderdagmorgen was het betrekkelijk mooi(!?) weer en we besloten alvorens we naar Libramont treinden eerst nog een kleine wandeling van 1,5 uur naar Smuid te maken. Dit is een klein dorpje op 1,5 km klimmen van Poix. Het wordt het houtsnijdersdorp genoemd. Tegen 10:45 uur waren we terug, want dan moesten we de trein nemen naar Libramont. Daar aangekomen hebben we wat rondgelopen en zijn een bezoekje gaan brengen aan het "Museum van de Kelten". Zeer mooi, maar alles in 't Frans. Ik denk dat ze zich wat meer op andere talen zouden concentreren het meer bezoekers zou lokken! Tegen 13 uur zijn we in een cafeetje een broodje gaan eten en tegen 14 uur hadden we heel Libramont gezien. De volgende trein terug was maar om 15 uur. We hebben die dus genomen en als we in Poix terugkwamen, vertrok er juist een bus naar Saint-Hubert. Wij namen die en twintig minuten later waren we in de toeristische dienst aldaar, waar ze ons een korte stadswandeling voorstelden. We konden die echter niet helemaal doen, want de laatste bus naar Poix vertrok dan om 17:17 uur. Die moesten we dus hebben. Voor we naar de bus trokken gingen we nog iets drinken op een terrasje en ge weet nooit wie daar naast ons kwam zitten... Onze oud-burgemeester Bob Cools! We hebben ons een tiental minuutjes aangenaam onderhouden, want dan was het tijd voor onze bus. Om iets voor zes waren we terug, dus juist tijd genoeg om ons wat op te frissen en aan de tafel bij te schuiven... voor weer een viergangen menu bestaande uit als voorgerecht een kaaskroket en garnaalkroket, een tomaten soepje, een stuk lekkere parelhoen met gebakken patatjes en als nagerecht 'crème brulé'. Hierbij hadden we een flesje goede Bordeaux besteld... en Jacques gemaakt... We waren wel een beetje moe en zijn tegen 22 uur gaan maffen. Na een goede nachtrust werden we rond half acht wakker. Het goot... Wij hebben ons rustig klaargemaakt en zijn gaan ontbijten. Een uitgebreid, goed verzorgd ontbijt dat ervoor zorgde dat we tot een uur of één zeker geen honger hadden. Gezien het geen weer was om een hond door te jagen besloten we van toch maar niet te gaan wandelen en wat vroeger naar huis terug te keren. Om 11:04 was er een trein met de nodige aansluitingen, die we genomen hebben. Om 15 uur waren we in Antwerpen Centraal en hebben daar toch maar een broodje gegeten. De tram terug zat stampvol en we waren blij dat we eraf konden zodat we rond 16 uur terug thuis waren...

vrijdag 1 juni 2012

Van Roy Weekend in Schoondijke (NL - Zeeland)

Twee weekends na elkaar weg...  da's natuurlijk voor de rijke mensen (!?) zul je zeggen.  Maar we gaan elke jaar één keer op WE met de Boudewijnskes en één keer met de Van Roykes.  Nu wou het lukken dat dit deze WE's juist na elkaar vielen...
Vrijdag 25 mei mochten we vanaf 15 uur in de B&B  "De Kienstee" aan de Sasputsestraat 11 in 4507 JX  Schoondijke.
Onze B&B  "De Kienstee"

We gingen dit jaar maar met drie koppels vanwege de operatie van Marcella, die we natuurlijk veel beterschap gewenst hadden alvorens te vertrekken.   Donderdag's kregen we ook te lezen dat Lut en Michel de zaterdag eerst nog naar een begrafenis moesten, dus die kwamen ook al een dag later.  enfin, wij waren daar rond 15:30 uur en dachten dat Ann en Karel er niet veel later (tegen 17 uur) zouden zijn en bleven dus op hen wachten in een stralend zonnetje met een lekker tasje koffie die we van de gastvrouw gekregen hadden.  Tegen 18:30 uur kwamen ze dan eindelijk aan...  en na het installeren vroegen we ons af waar we gingen eten.  De gastvrouw stelde "Eethuys Den Engel" in Groede voor.  Wij lieten voor vier personen reserveren tegen 19:30 uur en we hebben ervan genoten!
Genieten in "Eethuys Den Engel"
Nadien zijn we dan naar het strand getrokken waar we tot 22:15 nog een avondwandeling maakten.
Marie-Jeanne en Rik

Ann en Karel
Na een welverdiende nachtrust in een zeer goed bed (boxspring) waren we om 8:30 klaar om van een copieus ontbijt te genieten.  Toen de gastvrouw ons vertelde van wat we allemaal konden genieten stond ik sprakeloos...  iets wat niet zo gauw gebeurt.  Het was veel en lekker!
Tegen 10 uur vertrokken we dan op fietstocht.  We zouden de Panoramaroute volgen die in Breskens vertrekt, maar langs de Kienstee komt.  We pikten ze op en reden richting Schoondijke dorp, vandaar naar Groede door een schitterend polderlandschap en zo verder naar Nieuwvliet.  Hier reden we dan recht naar de kust, naar Nieuwvliet Bad,waar we de dijk op fietsten en dan rechtsaf richting Breskens trokken.  Hier hadden we constant wind op kop...

Vuurtoren op de markt in Breskens

Toen we tegen een uur of één in Breskens aankwamen kregen we bericht van Lut en Michel dat ze ons daar zouden vervoegen en dat we dan samen de fietstocht zouden voortzetten.  Een kwartiertje later zaten we dan met zen allen een zalig pintje te drinken in één van de vele gelegenheden in Breskens.

We zetten onze fietstocht verder langs de Westerschelde via "Nummer Een" naar Hoofdplaat (een goeie zeven kilometer) waar we van de grote dorst weer even halt hielden.
Onderweg even halt houden om iets te vertellen...

Vuurtoren in de buurt van Hoofdplaat.
Na den drank reden we dan terug richting De Kienstee via Sasput en Slijkplaat, twee kleine nederzettingen met enkele huizen...  Toen we daar arriveerden hadden we 46 km op onze teller staan en was het tijd om de wagen van Lut en Michel te gaan halen, zodat die zich konden installeren.
Als dat gedaan was konden we terug denken aan onze inwendige mens.  Onze gastvrouw kwam weer met verschillende voorstellen, maar deze keer zouden we naar Sluis gaan.  Onze keuze was namelijk gevallen op "Oud Sluis".  Toen bleek dat je hier een jaar op voorhand moet reserveren, zijn we er juist naast gaan eten in "Het Lindenhof", waar Koen Hermans de plak zwaait in de keuken.

Ann en Lut in het zonnetje op het terras van Het Lindenhof.

Het hele gezelschap (zonder Ann) op het terras van het Lindenhof.
Na een voortreffelijk avondmaal keerden we terug naar Schoondijke waar we nog iets zouden drinken en wat foto's op de computer bekijken.  We waren nog maar net gestart of Michel viel aan de tafel in slaap.  Voor een Duveltje werd hij terug helemaal wakker en konden we tot het slapengaan ons verder vermaken.
Na een welverdiende nachtrust kregen de 's zondags weer een heerlijk ontbijt en weer zouden we gaan fietsen, maar eerst moesten we inpakken, zodat we direct na het fietsen konden vertrekken.
Dit keer beperkten we ons tot een ritje van ongeveer 36 km via Schoondijke naar IJzendijke, Biervliet, Driewegen, Hoofdplaat, terug richting Breskens via de dijk van de Westerschelde en dan via Nummer Een en Slijkplaat terug naar onze vertrekplaats.
Hier namen we nog geen afscheid, want we wilden nog een terrasje doen in Schoondijke.
Als iedereen voldaan we zijn we dan huiswaarts getrokken, waar wij verwacht werden bij ons Carolientje die voor ons een stuk taart had staan voor haar verjaardag.  Toen we dan 's avonds thuiskwamen konden we niet binnen.  Onze buitendeur was uitgezet en we konden ze niet open krijgen.  Samen met de buren hebben we de grote middelen moeten inzetten en zijn we ze kordaat te lijf gegaan.  Een half uur deur - douchen en ze ging terug open...
De deur was uitgezet en moest afgekoeld worden.

Bij Koen (een van de buren) zijn we dan nog iets mogen gaan drinken om van de emoties te bekomen en daarna zijn we bijna onmiddellijk gaan genieten van ons eigen bed, waar niets boven gaat!

woensdag 23 mei 2012

Borsweekend in La Maltournée (Gros-Fays --> tegen Bouillon van 16/05/2012 - 20/05/2012

Op maandag 14 mei 2012 was het dan zover.  Tegen 16 uur mochten wij ons huurhuis in Gros-Fays betrekken.  Om 12 uur ben ik Stef in 't school gaan afhalen om bij ons thuis te komen eten en tegen 14 uur zijn we dan vertrokken richting Ardennen. Daar zijn we met de nodige tussenstops tegen 16:15 uur aangekomen.

De eigenaars waren niet thuis, maar hadden de sleutel op het terras onder een boempot gelegd, zodat we zonder moeite binnen konden.  Om half vijf stond de eigenaar Danny daar om zich te verontschuldigen en ons welkom te heten.  Als welkomstgeschenk stond er een fles cava op de tafel.  Nadat we alles uitgeladen hadden en ons geïnstalleerd hebben we wat foto's van het huis en de omgeving gemaakt en zijn via Vresse en Lafôret naar Alle gereden om brood te gaan halen en daar na zijn we doorgereden naar de Carrefour van Bièvre voor de grotere inkopen.

Dit is de achterkant van "Le Saule" met de speeltuin.

Dit is de voorkant van "Le Saule".

Gezien het niet al te warm was hebben we de centrale verwarming moeten aansteken en 's avonds hebben we het ons gezellig gemaakt door de open haard aan te steken en van het knetterend houtvuur te genieten.
Zonder morren is Stefke op tijd gaan slapen; maar 's anderendaags was het om zeven uur al dag voor hem...  "Bonneke, het is al  licht", dit kwam hij aan ons bed vertellen.
Kijk eens Bompa, ik kan één oog dicht doen...
Wij zijn dus tijdig opgestaan, hebben van een lekker ontbijt genoten, ons klaargemaakt en naar Vresse gereden om bij de beenhouwer wat charcuterie en bij de kleine Delhaize nog wat anders te halen.
Gezien het niet al te schitterend weer was hebben we een tourke van een vijftigtal km. gemaakt met de wagen zodat we tegen de middag terug waren en konden gaan koken. De namiddag hebben we een korte wandeling gemaakt en met Stef naar de schapen en de koeien gaan kijken en hem bezig gehouden in de speeltuin en met het nemen van de foto's van het huis.

Slaapkamer van Sophie, Bart, Amelie en Stef...

Keuken en eetkamer...

Slaapkamer van Caroline, Koen en Toine.

Eén van de drie salons!
De woensdag 16 mei was dus de lang verwachtte dag voor Stef, want dan zouden mama, papa, broer en zus aankomen.  Eigenlijk is hij heel flink geweest want hij heeft op geen enkel moment heimwee getoond.  In de late namiddag zijn dan eerst Bart en familie en daarna Jan en familie gearriveerd.  Zij hebben zich geïnstalleerd en wij hebben voor het avondeten gezorgd met 'argentijnse hamburgers' van bij de Wim en voor de vegetariërs enkele vege-burgers van de Carrefour.
Raf met Dries in actie op den biljart.

De spaghetti was een echte aanrader... met veel groentjes en kaas.
De spaghetti werd ook aan de andere kant van de tafel gesmaakt.

Koen stelde voor om donderdagmorgen maar te komen... wat uiteindelijk middag werd, zodat ze direct mee konden genieten van de spaghetti op Deinsze wijze.   Onze Raf en Joëlle kwamen pas tegen het avondeten aan en zij konden nog meegenieten van de verse pistolekes die Koen van Mortsel had meegebracht en die wij een beetje opgewarmd hebben.

Avondeten met opgewarmde verse Pistolekes van Mortsel
Donderdag 17 mei op Hemelvaartsdag zijn we in de namiddag eerst nog een boswandeling naar Mouzaive gaan maken zonder Raf en Joëlle (die waren nog in Nederland) en Koen en Caroline (die waren thuisgebleven omdat Toineke niet goed was en Caroline wat moest rusten).

We waren nog maar net weg of een vos kruiste ons pad... Het was zeker geen schichtige vos, want we konden hem tot op een tiental meter naderen alvorens hij in het bos verdween.
De vos had ons allang gezien, maar uiteindelijk verdween hij in het bos.

Na de wel heel steile afdaling (waar Bonneke zere benen van gekregen heeft) zijn  we iets gaan drinken in een cafeetje "Mon Manège a Toi" aan de overkant van de voetgangersbrug over de Semois, en daar is onze Stef in 't water getotterd.

Voetgangersbrug  met het cafeetje "Mon Manège a toi"

Gelukkig kon Koen hem en de andere kinderen komen halen zodat die tijdig thuis geraakt zijn.  De groten zijn dan door het bos, na een wandeling van een dik uur terug thuis gekomen.

Iets drinken op een terrasje...
De vrijdag was het dan aan Bart en Sophie om voor het middageten te zorgen...  Het werd een typisch gerecht  "peekes stoemp met Ardeense worst".  Ik moet zeggen dit viel ook in de smaak. In de namiddag zijn we dan met Stef en Jaana naar het kasteel van Bouillon (ridders) geweest, waar die hun hartje nogal konden ophalen en waar de ridderverhalen hun aandacht trokken.
Zicht op een deel van Bouillon vanuit het kasteel.

Sophie moest en zou ne ridder kussen... Amelie heeft haar bedenkingen daarbij.

Tijdens de roofvogel show heeft ons "Ameline" (zoals die vogelverschrikker haar noemde) zelf de show gestolen.  Zij stond daar namelijk als "landingspaal" voor een valk...

Amelie is er klaar voor.  De handschoen met een stukje vlees en de pot op haar hoofd.

De arend is zojuist op haar arm geland... en hij woog wat door.  Ze had hem niet zien aankomen...
Hij vloog dan ook nog op haar hoofd...

Tijdens ons bezoek aan de burcht is een deel van de familie niet mee geweest (Bart met Dries en Fien; Joëlle en Tinne met Tinus).  Die zijn ondertussen naar de Colruyt geweest voor nog wat laatste aankopen (ondermeer vlees en kikkererwten voor de mousaka die onze Koen 's avonds al ging prepareren) en zij zijn er dan ook nog enkelen gaan pakken...
Toen wij moe van 't kasteel kwamen zijn we ook nog even op een terrasje gaan zitten hebben iets gedronken, zijn naar den bakker geweest, hebben iets gekocht voor Koen en Caroline (de thuisblijvers) en zijn dan huiswaarts gekeerd.

De zaterdag hebben we dan de Mousaka van Koen gegeten (heerlijk !) en direct daarna zijn Koen, Caroline en Toine huiswaarts gekeerd omdat Toineke echt te ziek was...  's maandags (21 mei) bij de pediater bleek dat hij een dubbele oorontsteking had (aan beide oortjes) ocharme den Toine...

Stef, Amelie en Dries bij het begin van de wandeling...

In de namiddag zijn we naar Lafôret getrokken om met de kleintjes de "Sprookjeswandeling" te gaan maken.  Dit leverde weeral enkele mooie kiekjes op. Daarna gingen we met zen allen naar de rommelmarkt en afsluiten deden we op het terras van"Au bon Relais".

Familie Boudewijns-Remes met Jaana die eigenlijk niet op de foto wou...

Onze Jan en familie zijn na het avondeten vertrokken.  Beide families zijn dacht ik zonder problemen thuis geraakt...
De laatste dag voor de kinderen, zondag 20 mei hebben we nog een ferme ochtendwandeling gemaakt en daarna is Raf begonnen met het maken van de pizzadeeg.

Met de nodige hulp van zijn twee sous-chefs kwam dat dik in orde! Kijk maar eens naar het resultaat:

en smaken dat dat deed...   In de namiddag rond 15 uur zijn Raf en Joëlle dan vertrokken en die waren rond 19 uur pas thuis...  Bart en familie zijn rond 16 uur vertrokken en ik denk dat die pas rond 20 uur thuis gekomen zijn.
Wij zijn dan tot maandag alleen gebleven en hebben nog genoten van een nachtje regen.  's Morgens was het mistig en nat en hadden we eigenlijk niet veel goesting om te lang te blijven.  Na de opkuis zijn we iets na 11 uur terug huiswaarts getrokken.  Tegen half twee waren we thuis van een hopelijk voor iedereen aangenaam Weekend.  We vonden het alleen spijtig dat ons Toineke te ziek was zodat hij en Koen en Caroline er niet volop van konden genieten.  Hopelijk hebben we volgend jaar geen zieken.

In de loop van deze week werden er ook verschillende familie foto's gemaakt zoals de volgenden:

bovenaan Bonneke met haar zes kleinkinderen en onderaan Bompa met vijf van de kleinkinderen, een zoon Jan(us) en een schoondochter Sophie.

En dan de groepsfoto's :

Bovenaan zie je ze allemaal op een serieuze foto en onderaan hebben we geprobeerd een "zotte" foto te nemen...