Bijdragers

vrijdag 5 april 2013

Midweek in de "Auberge des Blancs Cailloux" in Mousny (Ortho) deelgemeenten van La Roche en Ardenne... Van maandag 1 april 2013 tot vrijdag 5 april 2013.

Maandag 1 april zijn we om 11 uur vertrokken (dit was géén aprilgrap!) naar de "Auberge des Blancs Cailloux" en eerst nog gaan tanken. Tegen 13 uur zonder problemen aangekomen in Mousny. De GPS had het adres niet gevonden, maar we vonden zonder problemen de weg naar het dorpje Ortho, en vandaar stond het aangegeven.

Marie-Jeanne voor ons hotel...

Eerst uitgepakt en dan een wandeling gemaakt naar 'Les Cailloux' en Mousny dorp. Tegen 15 uur terug en dan naar La Roche gereden, daar wat rondgereden, wat in 't zonneke gezeten en iets gaan drinken. Rond 17 uur waren we terug, zodat 'Buren' zien geen probleem was.

De Witte Rotsen, bekend in Mousny en omstreken.

Tegen 18:30 uur gaan eten, want we hadden voor half pension geboekt! Bij de aperitief kregen we een 'amuse' en daarna als voorgerecht 5 grote champignons met spek en een sausje erin. Daarna een kippensoepje en als hoofdgerecht een visbouillabaisse met een gepureerde patat. Wij hebben dit alles overgoten met een goede Bordeaux op kosten van onze Jan (die had wat gestort om mij voor mijn verjaardag maar eens goed te laten gaan in de Ardennen). Als dessert een crème brûlée en als toetje namen we een café Irlandaise... Voor het dessert is MJ eerst naar 'Thuis' gaan kijken, en zo kregen we ons dessert pas na half negen.
Voor de Irish Coffee hadden we één decafeïne en één gewone besteld; alleen wist de schoondochter het verschil niet meer, zodat ze een andere deca ging halen en ik de twee anderen moest opdrinken!!!
Zo verging het ons elke dag, een amuse, een lekkere soep, dan tussengerecht, daarna hoofdgerecht en om te eindigen steeds een lekker dessert... Altijd klaargemaakt door de eigenares, Nathalie Moris, die van Mortsel afkomstig is, maar sinds haar 17e in de Walen woont en sinds drie à vier jaar dit hotel runt. Haar dochter en schoondochter staan haar bij, terwijl de mannen voor het land en het vee zorgen... denk ik.
Tegen 23 uur zijn we gaan slapen en van de warmte hebben we slecht geslapen. Er is een systeem van airconditioning, maar een koppel van de andere gasten hadden gevraagd dat af te zetten omdat ze van het lawaai niet konden slapen! Wij vonden dit echter niet, maar ja, de hardste roepers halen het meestal...
Dinsdag 2 april zijn we om 8.15 uur opgestaan, hebben ons gewassen en zijn tegen 8.45 uur gaan eten. Tegen 10 uur naar Houfalize gereden en daar een boswandeling van 2 uur gemaakt. Om 12.15 hadden we nog geen honger en zijn een koffie gaan drinken en een toerke gaan rijden. Via Wibrin zijn we naar de Barraque Fraiture gereden en dan naar La Roche, waar we tegen half drie een Omelet Ardennaise zijn gaan eten in Café Ardennaise en dan nog even in de zon gezeten op de Place Bronze...

La Roche Kerk.

Tegen 17 uur waren we weer paraat voor "Buren" en om half zeven was het weer tijd voor ons avondmaal...
Woensdag 3 april zijn we iets later opgestaan, zodat we maar ontbeten hebben rond 9 uur.

Bastenaken : de tank van de bevrijders in 1945.

We hadden besloten om naar "Bastenaken" te rijden en dat stadje eens te gaan bezoeken. We hebben daar wat rondgelopen, maar het was zeer koud, vooral door de snijdende wind en we besloten maar verder te rijden richting GH Luxemburg en naar Wilz. Daar was al evenmin iets interessants te zien. We reden direct verder naar Clervaux. Dat is een klein stadje langs de 'Clerve/Klierf'. er is daar een mooie kathedraal en een mooi kasteel.

MJ voor De onbekende soldaat...

Zichten op Clervaux (Luxemburg), overzicht, de kathedraal, het kasteel.

We wilden echter zo vlug mogelijk ergens binnenzitten om ons op te warmen. We zijn daar in een klein restoke "Bakes Clervaux" een 'krokske' gaan eten voor 17 € (voor ons beiden, koffie inbegrepen).

Binnen in "Bakes Clervaux"

Onze tour door Luxemburg zette zich voort naar het grensstadje Weiswampach, gekend door vele Vlamingen voor zijn 'alcohol' supermarkten... Hier zijn we gaan tanken (diesel = 1,245€) en hebben iets met alcohol voor onze buurman meegenomen... waarna we terugkeerden naar ons hotel.
Hier hetzelfde scenario ... Neigbours, eten (dit keer was het parelhoen... zéér lekker!) en aangevuld met de rest van de wijn van gisteren en een pichetteke om het aan te vullen. Tijdig gaan slapen...

Kerkske van Mousny.

Donderdag 4 april, tijdens het ontbijt was ons Jeanneke getuige van de geboorte van een lammetje. We verwittigden de eigenaars en de man, Pascal Carez, is dan gaan kijken en heeft het lammetje apart gezet.
Voor onze laatste volledige dag zijn we na het ontbijt begonnen met een fikse wandeling van 2 uur hier in de omgeving met een zeer steile afdaling en daarna moesten we natuurlijk terug omhoog, maar gelukkig niet zo steil. We waren een beetje lui en bleven wat plakken in 't hotel, waar we rond 13:30 uur een Ardeense schotel genomen hebben aangevuld met een Cinay. Daarna zijn we even gaan liggen om tegen 15:30 uur nog even naar La Roche te rijden om geld.

Kasteel van La Roche.

Inderdaad ze wilden dat we cash betaalden... In La Roche hebben we nog iets gedronken en Tom Van Dyck met familie gezien, en tegen 17 uur terug naar het hotel voor de soap van ons MJ en het avondeten. Ook hier hebben we nog een goed flesje wijn besteld, zodat we nogmaals op onze Janus zijn gezondheid hebben geklonken. Na nog een koffie hebben we ons rond 22 uur terug getrokken op onze kamer en zijn als een blok in slaap gevallen.

Toch hebben we niet zo goed geslapen, want de airco was weer afgezet, en ik had de venster opengelaten, maar soms was het te warm, en dan weer te koud...
Op vrijdag 5 april 2013 waren we dus redelijk vroeg wakker en om 8:30 zaten we al aan 't ontbijt. Daarna zijn we gaan inpakken, hebben afgerekend en zijn iets voor 10 uur vertrokken.
Rond 11:30 uur waren we thuis en we vinden dat zo een vakantietje voor herhaling vatbaar is...
Vooral het eten is zeer goed meegevallen...